Vérzészavarok kivizsgálása, kezelése

A méhnyálkahártya a hormonális változások hatására egy cikluson belül megvastagodik, majd leválik, amit menstruációnak nevezünk. Egészséges esetben a ciklus 21-35 napos, a vérzés 3-6 napig tart. Amennyiben a vérzés rendszertelen, 21 napnál gyakoribb, 35 napnál ritkább, 6 napot meghaladó, szokatlanul erős, vagy fájdalmas, úgy mindenképpen indokolt a nőgyógyászati vizsgálat, hiszen akár súlyos kórképek is lehetnek a háttérben. A felsoroltak egyikét sem kell tűrnie a betegnek, ezek kivizsgálást és megoldást igényelnek.

Külön említést érdemel a menopauza utáni nőbetegek hüvelyi vérzése. Ilyen esetben, akár pár csepp vérzés esetén is a méhnyálkahártyából mintát kell venni. Rendelőnkben lehetőség van a klasszikus, altatást igénylő mintavétel helyett fájdalommentes, nőgyógyászati vizsgálat során elvégezhető méhnyálkahártya mintavételre, mely a szakirodalmi adatok alapján ugyanolyan hatékonyságú, mint a klasszikus méhkaparás. A mintavétel akkor is indokolt lehet, ha a méhnyálkahártya vastagsága a normális méretet meghaladja. Célja mindkét esetben a rákmegelőző állapot kiszűrése, vagy a méhtestrák korai felismerése, ennek hiányában a hatékony gyógyszeres kezelés kiválasztása.

Válogatott tudományos előadások a témában:

1. Lampé R. Role of hysteroscopy in fertility preserving in endometrial cancer. Hungarian Congress on Hysteroscopy. Debrecen, 2022. 04. 29-30. (felkért)

2. Lampé R. Endometrial polyps. Hungarian Congress on Hysteroscopy. Debrecen, 2022. 04. 29-30. (felkért)

3. Lampé R. Endometriumcarcinoma enoszkópos műtéti megoldása - esetismertetés. A Magyar Nőorvos Társaság Északkelet-Magyarországi Szekciójának Tudományos Ülése. Debrecen, 2016.04.01-02.

Válogatott tudományos közlemények a témában:

1. Lampé R, Molnár Sz, Török P, Krasznai Z. Méhmegtartó kezelés méhtestrákban. Nőgyógy. Onkol. 2022. megjelenés alatt.

2. Molnár S, Lampé R, Krasznai Z. a méhnyálkahártyarák időszerű kérdései. Nőgyógy. Onkol. 2021, 26, 41-49.

3. Török P, Krasznai Z, Molnár Sz, Lampé R, Jakab A. Preoperative assessment of endome-trial cancer. Transl Cancer Res. 2020, 9 (12), 7746-7758.